الأحد، 5 يوليو 2009

ايام ما كنت بتمهيدى ماجستير من سنه تقريبا


ماذا اريد
دراسه حب عمل
انا مخنوقه اوى كل حاجه شبه بعضها. الايام هى هى .الوشوش هى هى .الضغوط بتزيد انا اعمل ايه انا تهت خلاص و ملييييييت من روتين الحياه و تهت من كثره الحاجات الي عاوزه اعملها و مش عارفه اعلها امتى و ازاى و ليه
افتكر مثلا انى عاوزه اخلص ابحاثى الجليله بما انى فى السنه التمهيديه و فعلا قطعت شوت في بعضها مش كلها بعد ده كله الجهاز بتاعى يتعمله هاك
الله كل شيء ضاع الاجمل انى كل ما اعيد كتابة شيء تضيع تانى ده ايه الفقر ده نفسي اخلص على خير من السنادى بس مش عارفه القدر معاند معايه كل ما اشعر انى أنجزت تضيع الانجازات احلامى تضيع بس خلاص قررت اكتب ابحاثى على جهاز تانى ما في فايروسات و لا هاك
ده كان عن دراستى فى السنه الحلوه دى عموما انا مؤمنه و راضيه بقضاء الله
نيجى بقي للكورس فى المعهد البريطانى اموت و اخد فيه كورسات الانجلش يااه بيقوله لى تعليم تانى و عالم تانى حتعرفى التعليم الي بجد لما تخشي انا عندى امتحان تحديد مستوى غدا ربنا يستر واخش ليفل معقول و كمان اخد فى وسط جروب مش عاوزه حد يقلى خدى لوحدك علاشان ظروفك و تستوعبى كويس حد قالهم ان مخى ناقص
عالم هبله و متخلفه اومال لو مكنتش متخرجه و بتقدير حلو يعنى كانوا قالولى ايه و الله لو حد قالى خدى لوحدك لاضربه هو كده معنديش تفاهم
اما عن حلم العمل فادينى اهو بجرب فى اكتر من مكان و ربنا معايه هو وسطتى و معاونى فى اى مكان باتقدم فيه
سيبنا بقي من الحياه العمليه و خلينا فى الحب و العاطفه و الرومانسيه
يااااااااااه الحب و الرومانسه احلام جميله بس نادره .و مش بتحصل كتييير و كل ما احس انى خلاص قربت اوصلها اكتشف ان بينى و بينها بحور و جبال و محيطات
بصراحه عمرى ما حبييت
انا معترفه بده بس ممكن اعجب بحد افتكر انه فى كل ما اتمناه من فارس الاحلام
على فكره انا مش عاوزه تسبيل العنين و لا لمس الايدين و لا كلام الاشعار ز بس
لالالالالالالالالالالا اكيد عاوزه كلمه جميله نظره حب رقيقه بس عاوزه كمان احتواء عاوزه احترام عاوزه ثقافه و عى عاوزه نجاح و تفاهم
مش عاوزه تفاهه و لعب
و كمان مش عاوزه وجه عبوس حياته كلها جد بالمسطره و القلم
بصراحه بقي ممكن اعجب بحد و يوهمنى بثقافته و عقله و فى الاخر اكتشف مدى التفاهه و التفكير المتخلف السطحى مش فالح بس غير فى العب و الطنتيت
اما لو حد معجب بيه فغالبا اجده عبوس و نكدى و عاوز حتيت دين قلم على وشه يفوقه من ام النكد الي عايش فيه و يكون نفسي اقله يا ابنى مش انا بتاعت النكد روح ضورلك على نكديه غيري
انا اه بحب الانطلاق و الفرحه و الهزار بس في نفس الوقت اريد الااحترم الثقافه و العقل الناضج و اغلب اليى مره عليه تافهين او نكدين
مش بقلكم بينى و بين الحب جبال و انهار و بحاار و محبطات

ليست هناك تعليقات:

wellcom

الفراشه ترحب بيك و تتمنى ان تكون خفيفه الظل ممتعه و مفيده في كل بوست حتشوفه