الأحد، 23 أغسطس 2009

قصة حب


"قصة حب "هذا عنوان البرنامج الخاص بالداعيه مصطفى حسنى و كانت اول حلقه لها مفعول السحر على قلبي و على حالتى النفسيه .في ليلة رمضان االاولى كتبت عن الاصحاب الذين لم بعودو اصحاب و عن العلاقات التى فشلت فى انجحها

و لكن حينا سمعت الحلقه و عن حب الله لرسوله اعظم قصة حب على وجه الارض و كيف تم ترجمة هذه القصه الى فيضان حب من رسول الله صلى الله عليه وسلم الى كل البشر الصديق و العدو المؤمن و الكافر الكائنات الحيه باختلاف انوعها حتى الجماد غمره حبيبي رسول الله بحبه

و بما ان رسول الله حبيبي و سيدى هو قضوتى فى الدنيا و شافعى في الاخره و هو من ساشرب من يده الشريفه شربه لن اظمئ بعدها ابدا كيف ساكون من امته و لا افعل مثله او احاول ان اقلده ليس فقط على مستوى العبادات و لكن ايضا على المستوى الانسانى

و ما المشكله عندما تتبتعد عنى صديقه كنت احبها كثيرا و ما ذلت و لهتها مشاغل الحياه

فلماذا لا التمس لها العزر اسئل انا و ما المانع فانا بحاجه ان احب كما انا فى حاجه ان انحب

و بما انى احب شخص ما حب صح طبعا فيجب ان اعبر عن حبي حكتمه يعنى لالالالالالا

ما انا لو لم التمست لاصحابى العزر و اخوتى في الله فلمن التمس التمس العزر

اما عن العلاقه التى فشلت فى انجحها فلماذا الاستسلام و لماذا احملها كل الخطأ فربما انا لدى ما ضايقها و جعلها تبتعد فعلي ان اعيد حساباتى فاكيد لدى عيبوى و زلاتى التى تضيق الاخر منى و فى اخر التدوينه حبه اقول لكل الناس اللي بعرفهم و الللى معرفهمشى بحبكم اوى و منى ليكم بوكيه الورد ده بجبكم اوىىىىىىىىى

هناك 8 تعليقات:

أحمد شهيب يقول...

احنا بنحب عشان نعيش
تسلم ايدك

حـــــروف متــبعترة " عــمرو الشــايب يقول...

يااااة الداعية الاسلامي دة ما شاء الله علية زى معز بن مسعود كلامهم بيدخل القلب و كل سنة و انتى طيبة يا فراشة و شكرا للمرور

-_- يقول...

احب الدعاة الشباب في الله
ربنا يوفقهم

الفراشه الحائره يقول...

انا بشكركم ع تععععليقاتنكم الجميلهه دى اووووووووى و فعلا ىاجمل حاجه الحب و الاحلى الحب في الله

------ يقول...

كل سنة وكل الامة بخير

جزاكم الله خيرا على البوست دا

الواحد والله بيكن كل احترام وتقدير للداعية مصطفى حسنى

وعمر خالد

ومعز مسعود
بارك الله فيهم وجعلنا وجعلهم دائما ساعين للخر

وجعلنا ممن نسمع القول فنتبع احسنه

Remas يقول...

السلام عليكم

البوست جميل جدا

والمدونة كلها حلوة اوى

والداعية مصطفى حسنى من اقرب الناس الى القلوب

والحب في الله هو اسمى انواع الحب

انا دخلت مدونة صوت المعاق زى ما طلبتى منى وجزاك الله كل خير لانى عرفتينى عليها والمدونة فعلا جميلة جدا وكلنا معكم وصوتنا مع اصواتكم

تحياتى لكى يا اجمل فراشة

ريم

"أحلام حقيقية" يقول...

مشاعرك نبيلة ياريم وربنا يكرمك المفروض اننا بنعامل كل البشر بما يرضى الله بصرف النظر عن هما بيعملونا ازاى اكيد هنرتاح جدااااا لما نتعامل بالحب دايما

مهندسة لعزة الامه يقول...

جميل يا ريم ؛ انا برده كنت بحب البرنامج ده هوه فعلا خلانى احب كل حاجه حوليا اكتر وزود معنى الحب عندى

وجزاكى الله خيرا على بوكيه الورد هوه جميل اوى
تسلمى وربنا يوفقك فى حب كل ما يحب الله عز وجل ان نحب

wellcom

الفراشه ترحب بيك و تتمنى ان تكون خفيفه الظل ممتعه و مفيده في كل بوست حتشوفه